Kaktusie, chodź się przytul!

Innowacja ma służyć wdrażaniu treści  zawartych w podstawie programowej nauczania języka polskiego i informatyki oraz zadań wychowawczych zawartych w  „Szkolnym programie profilaktyczno-wychowawczym”. Oparta jest na odnajdywaniu paralelizmów uprawy kaktusa z literaturą i życiem codziennym. Brzmi to nieco niedorzecznie, ale po chwili zastanowienia nasuwa się pierwszy, że uprawa kaktusa i kształcenie to proces. Zarówno jedno, jaki i drugie wymaga czasu, odpowiednich warunków i zaangażowania. Motywem przewodnim  nauczyciela wdrażającego tę innowację będzie odniesienie do tego, że kaktus czasem zakwita. Potrzebny jest tylko człowiek, który będzie go odpowiednio pielęgnował. Podobnie każdy nasz uczeń ma potencjał umożliwiający mu odniesienie sukcesu, a rolą pedagoga jest wyposażenie go w narzędzia do wykorzystania własnych możliwości.

Innowacja „Kaktusie, chodź się przytul! realizowana w tym roku szkolnym przez klasę IV wykorzystuje naturalne zainteresowanie dzieci technologią informatyczno-komunikacyjną, stanowi wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego. Innowacja ma na celu kształcenie umiejętności polonistycznych
z wykorzystaniem technologii informatycznych. Powinna  zachęcać i motywować uczniów
do podejmowania działań, w których  długotrwałe zaangażowanie przynosi spektakularne efekty.

Kaktus z gatunku Echinopsis z niego pochodzą rośliny które biorą udział w innowacji [342x608]

Realizacja innowacji oparta jest na przydzieleniu dzieciom do opieki rośliny doniczkowej. To małe kaktusy gatunku  Echinopsis. Są to wieloletnie  rośliny, które doskonale rozwijają się w warunkach domowych. Niewłaściwa uprawa ich nie niszczy, jedynie nie pozwala w pełni  się rozwinąć. Kilkuletnie, dobrze pielęgnowane kaktusy zakwitają. Można założyć, że gdy dzieci będę w klasie siódmej lub ósmej ich kaktusy zakwitną. Jest to najważniejszy zakładany sukces uprawy rośliny.

Kaktusy do adopcji [336x448]

Kaktusy przydzielone zostaną losowo. Liczba roślin równa  będzie liczbie uczniów w klasie. 

 Pierwszy etap-Adopcja Kaktusa.

Ten ważny  moment klasa IV ma za sobą. Na godzinie wychowawczej 11 września 2018roku Kaktusu poznały swoich opiekunów.

11 września 2018 Kaktusy poznają swoich opiekunów [300x400]   11 września 2018 Kaktusy poznają swoich opiekunów [300x400]

 Ustalone zostały zasady  bezpiecznego obchodzenia się z kłującą rośliną, sposób jej pielęgnowania i obowiązki opiekuna. Dzieci nadały imiona swoim roślinom czyniąc je fikcyjnymi postaciami. Ważnym elementem tego etapu będzie zwrócenie uwagi na metaforyczne przesłanie kolców, które służą ochronie rośliny, ale i odstraszają tych, którzy chcą się zbliżyć nie robiąc krzywdy. Przenosząc to na relacje w klasie i szkole spróbujemy uświadomić  sobie dlaczego trudno zaprzyjaźnić się z kimś „kłującym” i zastanowić się dlaczego ktoś właśnie taki jest.